Už niekoľko týždňov nás sužuje pandémia koronavírusu, ktorá búra istoty a mení naše zaužívané zvyklosti. Spolu s vírusom sa šíri aj strach z nepoznaného a dôsledkov, ktoré po sebe ochorenie zanechá. Bolesť zubov si však kvôli dianiu vo svete nezoberie prestávku, a preto si ju nemôžeme zobrať ani my. Vieme, že nás pacienti potrebujú aj v čase krízy, preto sme nezatvorili, ale prispôsobili sa situácii.
Za posledné týždne sme na klinikách boli svedkami dvoch extrémov. Prvým bolo hromadné rušenie termínov zo strany pacientov (neskôr aj z našej), a to na všetky ošetrenia, ktoré zniesli odklad. Napríklad preventívne prehliadky alebo dentálnu hygienu. Motívom bol strach z nakazenia, keďže koronavírus je vysoko infekčné ochorenie šíriace sa kvapôčkami, ktoré v zubárskom kresle jednoznačne vznikajú. Po pár dňoch ordinovania v núdzovom režime, kedy sme ošetrovali iba našich pacientov s bolesťami, sme boli svedkami druhého extrému. Na kliniky začali masívne volať pacienti, ktorí sa nevedeli skontaktovať so svojím zubným lekárom. Ich počty rástli, no okrem bolesti cítili aj strach z možnej nákazy.
Väčšina stomatologických ambulancií prešla do núdzového režimu, niektoré zatvorili úplne. Dôvodom bol akútny nedostatok ochranných pomôcok pre personál, ktorí prichádza s pacientmi do kontaktu, čím bolo ohrozené zdravie lekárov, sestier, pacientov a rodinných príslušníkov všetkých menovaných. Po pár dňoch sledovania vývoja situácie sme pochopili, že čakať na ochranné prostriedky zo strany štátu je strata času. Cítili sme, že musíme situáciu riešiť, a tak sme začali konať. Ochranné pomôcky sme si zaobstarali sami. Respirátory FFP3, ochranné rukavice, návleky na topánky, okuliare, štíty či celotelové obleky, ktoré sme si dali ušiť.
V spojení s germicídnymi žiaričmi, ktoré na klinikách máme a ich úlohou je dezinfikovať vzduch, sa nám podarilo zabezpečiť dostatočnú úroveň hygieny, aby sme prešli z núdzového režimu do „skoro“ klasických ordinačných hodín, na ktoré boli pacienti našich kliník zvyknutí. Opäť ošetrujeme aj pacientov, ktorí nemajú u nás založenú kartu.
Účinky ochranných pomôcok a germicídnych žiaričov sme podporili aj úpravou samotného ošetrovania pacientov. Už pri telefonickej konzultácii/objednávaní, zisťujeme či pacient vykazuje príznaky ochorenia COVID-19 alebo či má pozitívnu cestovateľskú anamnézu. Pacient musí prísť na klinku v presne stanovenú hodinu ošetrenia, bez sprievodných osôb, ak to jeho zdravotný stav dovoľuje. Dodržiavanie časového harmonogramu ošetrení je kľúčové, nakoľko po každom ošetrení priestory ambulancie dezinfikujeme. K našej práci neodmysliteľne patrí vysoký štandard ošetrenia, nielen po odbornej stránke, ale aj s ľudským prístupom, ktorý je v tejto vypätej situácii presne tým, čo vystrašeným a uboleným pacientom chýba.
Ilustračná foto: Pacient na ošetrení u zubára, počas pandémie koronavírusu.
V snahe zachovať vysoké hygienické normy, ktoré sme na klinikách zaviedli prišli do platnosti aj zmeny, ktoré sa priamo týkajú pacientov, a to:
Po veľkonočných sviatkoch sme ukončili prácu v núdzovom režime a ošetrujeme všetkých akútnych pacientov. Nové ordinačné hodiny sú počas pracovného týždňa od 07.00h – 21.00h. Ošetrujeme aj pacientov, ktorí u nás nemajú založenú kartu. Týmto spôsobom vieme pomôcť aj tým, ktorých zubný lekár neordinuje. Termín si môžete rezervovať telefonicky na klinike v Galante na čísle 0948 258 188 alebo 0949 162 900. Pre kliniku v Seredi volajte na 0949 581 888.
Všetky aktuálne informácie zo zubárskeho prostredia, zmeny, trendy a rady pre zdravé zuby nájdete na našom Facebooku alebo Instagrame.
14.03.2024 10:56:03
07.02.2024 12:55:17
25.01.2024 13:44:46
05.06.2023 08:56:42
13.03.2023 16:39:00
© 2017 SKHEALTH, s.r.o. • Generuje redakčný systém YGScms •
Klinika Galanta
031/2289999
Klinika Sereď
+421 949 581 888