Nezatvorili sme, ale sprísnili hygienu. Pacienti nás potrebujú aj v čase korony

obr: Nezatvorili sme, ale sprísnili hygienu. Pacienti nás potrebujú aj v čase korony

Už niekoľko týždňov nás sužuje pandémia koronavírusu, ktorá búra istoty a mení naše zaužívané zvyklosti. Spolu s vírusom sa šíri aj strach z nepoznaného a dôsledkov, ktoré po sebe ochorenie zanechá. Bolesť zubov si však kvôli dianiu vo svete nezoberie prestávku, a preto si ju nemôžeme zobrať ani my. Vieme, že nás pacienti potrebujú aj v čase krízy, preto sme nezatvorili, ale prispôsobili sa situácii.

Za posledné týždne sme na klinikách boli svedkami dvoch extrémov. Prvým bolo hromadné rušenie termínov zo strany pacientov (neskôr aj z našej), a to na všetky ošetrenia, ktoré zniesli odklad. Napríklad preventívne prehliadky alebo dentálnu hygienu. Motívom bol strach z nakazenia, keďže koronavírus je vysoko infekčné ochorenie šíriace sa kvapôčkami, ktoré v zubárskom kresle jednoznačne vznikajú. Po pár dňoch ordinovania v núdzovom režime, kedy sme ošetrovali iba našich pacientov s bolesťami, sme boli svedkami druhého extrému. Na kliniky začali masívne volať pacienti, ktorí sa nevedeli skontaktovať so svojím zubným lekárom. Ich počty rástli, no okrem bolesti cítili aj strach z možnej nákazy.

Nečakali sme na štát, ochranné pomôcky sme si zabezpečili sami

Väčšina stomatologických ambulancií prešla do núdzového režimu, niektoré zatvorili úplne. Dôvodom bol akútny nedostatok ochranných pomôcok pre personál, ktorí prichádza s pacientmi do kontaktu, čím bolo ohrozené zdravie lekárov, sestier, pacientov a rodinných príslušníkov všetkých menovaných. Po pár dňoch sledovania vývoja situácie sme pochopili, že čakať na ochranné prostriedky zo strany štátu je strata času. Cítili sme, že musíme situáciu riešiť, a tak sme začali konať. Ochranné pomôcky sme si zaobstarali sami. Respirátory FFP3, ochranné rukavice, návleky na topánky, okuliare, štíty či celotelové obleky, ktoré sme si dali ušiť. 
V spojení s germicídnymi žiaričmi, ktoré na klinikách máme a ich úlohou je dezinfikovať vzduch, sa nám podarilo zabezpečiť dostatočnú úroveň hygieny, aby sme prešli z núdzového režimu do „skoro“ klasických ordinačných hodín, na ktoré boli pacienti našich kliník zvyknutí. Opäť ošetrujeme aj pacientov, ktorí nemajú u nás založenú kartu.

Bezpečnosť je prvoradá a hygiena dosiahla novú úroveň

Účinky ochranných pomôcok a germicídnych žiaričov sme podporili aj úpravou samotného ošetrovania pacientov. Už pri telefonickej konzultácii/objednávaní, zisťujeme či pacient vykazuje príznaky ochorenia COVID-19 alebo či má pozitívnu cestovateľskú anamnézu. Pacient musí prísť na klinku v presne stanovenú hodinu ošetrenia, bez sprievodných osôb, ak to jeho zdravotný stav dovoľuje. Dodržiavanie časového harmonogramu ošetrení je kľúčové, nakoľko po každom ošetrení priestory ambulancie dezinfikujeme. K našej práci neodmysliteľne patrí vysoký štandard ošetrenia, nielen po odbornej stránke, ale aj s ľudským prístupom, ktorý je v tejto vypätej situácii presne tým, čo vystrašeným a uboleným pacientom chýba.

Pacient pri ošetrení u stomatológa.
Pacient pri ošetrení u stomatológa.

Zmeny, ktoré sa týkajú pacientov

V snahe zachovať vysoké hygienické normy, ktoré sme na klinikách zaviedli prišli do platnosti aj zmeny, ktoré sa priamo týkajú pacientov, a to:

  • ošetreniu musí predchádzať telefonická konzultácia a pridelenie termínu, 
  • čas ošetrenia sa musí dodržať, nakoľko po každom pacientovi nasleduje dezinfekcia priestorov,
  • pacient prichádza na kliniku tesne pred ošetrením, aby nečakal zbytočne v čakárni,
  • na kliniku vstupuje s nasadeným ochranným rúškom/respirátorom a rukavicami,
  • pri vstupe na kliniku si pacient dezinfikuje ruky a nasadí si ochranné návleky na topánky, 
  • sestra mu odmeria telesnú teplotu a pacient vypĺňa čestné prehlásenie o zdravotnom stave, ktoré potvrdzuje svojím podpisom a vkladá sa do jeho zdravotných záznamov,
  • rúško/respirátor si skladá až v zubárskom kresle,
  • pred ošetrením si pacient dezinfikuje ústnu dutinu 3% peroxidom vodíka po dobu 60 sekúnd.

Od Veľkej noci ordinujeme dlhšie 

Po veľkonočných sviatkoch sme ukončili prácu v núdzovom režime a  ošetrujeme všetkých akútnych pacientov. Nové ordinačné hodiny sú počas pracovného týždňa od 07.00h – 21.00h. Ošetrujeme aj pacientov, ktorí u nás nemajú založenú kartu. Týmto spôsobom vieme pomôcť aj tým, ktorých zubný lekár neordinuje. Termín si môžete rezervovať telefonicky na klinike v Galante na čísle 0948 258 188 alebo 0949 162 900. Pre kliniku v  Seredi volajte na 0949 581 888.

Všetky aktuálne informácie zo zubárskeho prostredia, zmeny, trendy a rady pre zdravé zuby nájdete na našom Facebooku alebo Instagrame.



Klinika Galanta
+421 949 162 900
+421 948 258 188

Klinika Sereď
+421 949 581 888